MacGregor bytter ut stålwire med fibertau i ny kran
Thomas Bergstøl
5. april 2019
Foto: Thomas Bergstøl
MacGregor bytter ut stålwire med fibertau i ny kran
Thomas Bergstøl
5. april 2019

Etter flere år med utvikling og testing, har MacGregor nå lansert sin nyutviklede fibertau-kran. Kranen bytter ut bruk av tradisjonell og tung stålwire til fordel for lettvektig og slitesterkt fibertau.

Ved å gå over til fibertau-kran kan eiere potensielt spare store summer i operasjonelle kostnader, ifølge Høye Gerhard Høyesen, General Manager i MacGregor Norge.

– Vi har i flere år vist tegninger av en fibertau-kran til kunder og samarbeidspartnere. Selv om vi lenge har vært i stand til å dokumentere hvordan en slik kran vil gi svært store besparelser for operatørene har vi tidligere ikke fått noen bestillinger. Da bestemte vi oss for å snu på flisa, og bygge ferdig kranen selv, sier han.

Tanken var å utvikle en kran som ikke mistet løftekapasitet på dypt vann. 

– Skal man utføre løft på store dyp vil en kran som bruker stålwire bruke opp en signifikant del av lastekapasiteten på selve wiren, som jo veier en god del. Ved å bytte ut stålwire med fibertau får man økt lastekapasitet fordi selve repet er vektnøytralt i vann, forklarer Høyesen.

Spesialutviklet overvåkingsteknologi

Testansvarlig for den nye kranen, Tor Henrik Vik, trekker frem hvordan byttet til fibertau i praksis vil føre til en domino-effekt av besparelser for operatører av kran-fartøy.

– Når man øker lastekapasiteten som følge av lettere tau kan man gjerne klare seg med en mindre kran enn man ellers ville gjort. En mindre kran koster mindre penger. I forlengelsen av dette kan man dermed foreta løfteoperasjoner fra et mindre skip – som er billigere enn et stort et. I tillegg effektiviserer høyere kapasitet og mindre vekt selve lasteoperasjonene.

Disse positive følge-effektene er alle enkle å dokumentere, mener han.

Vik trekker også frem den spesialutviklede overvåkingsteknologien MacGregor har fått på plass på kranen i samarbeid med britiske Parkburn.

– Denne gjør at man hele tiden vet om fibertauet har skader som må repareres, som igjen er viktig for sikkerheten. Disse mulighetene til å spleise inn økt lengde eller kutte bort slitte partier er også en av fordelene med fiber-tau. I tillegg har Parkburn spesialutviklet hovedvinsjen på kranen til å passe løfteoperasjoner med fiber-tau. I sum mener vi kranen er et unikt og testet konsept man ikke finner noen andre steder.

Samarbeid med DNV

Høyesen er på sin side svært fornøyd med utviklingsarbeidet som er blitt gjort, og lovpriser utviklingsteamet bak.

– Det er blitt gjort en særdeles profesjonell jobb av et tverrfaglig team. Flere aktører fra andre land har også vært en del av prosessen, hvor spesialkompetanse blant annet er hentet fra Italia, Polen, Portugal og UK. Så i sum har prosjektet på mange måter vært et europeisk samarbeidsprosjekt. Så er det vi i MacGregor som har tegnet kranen, fått OneCo til å bygge den og nå står den klar her ved Andøya, Kristiansand.

Tidlig i utviklingsarbeidet ble også Det Norske Veritas involvert. 

– Dette var svært viktig for oss. DNV-godkjennelsen av kranen som nå foreligger er en kvalitetssikring og et symbol på den gode jobben som er gjort, sier Høyesen.

Selv om selskapet foreløpig ikke har landet en første kjøper av fibertau-kranen, er han svært positiv til fortsettelsen.

– Vi har fått flere konkrete interessenter. Det er helt klart et vanvittig stort marked det er snakk om, og vi er svært fornøyd med responsen på kranen til nå. Vi har også fått en del tilbakemeldinger som vi har brukt til å foreta små justeringer på produktet. Jeg mener vi er på rett vei, avslutter han.