Maersk Interceptor til Mandal: – Stort gjennombrudd for GOT og regionen
Thomas Bergstøl
6. november 2019
Foto: Aker BP
Maersk Interceptor til Mandal: – Stort gjennombrudd for GOT og regionen
Thomas Bergstøl
6. november 2019

Ikke lenge etter at de har gjort seg ferdig med sitt første riggprosjekt, lander GOT Rig Harbour Mandal en ny jobb.

Nylig gikk Rowan Viking ut fra anlegget – nå er det Maersk Interceptor som skal inn.

– Det handler om å sette sammen brikker på den riktige måten og lage et konsept som folk både internt og eksternt tror på, sier Tor Henning Ramfjord, daglig leder i Global Ocean Technology (GOT), etter at det ble klart at det fremdeles relativt ferske sørlandske industriselskapet nå har fått en ny storfisk på kroken gjennom en kontrakt med rigg-kjempen Maersk.

– Hva betyr denne kontrakten for selskapet, Ramfjord?

– Dette er, i likhet med kontrakten vi fikk med Valaris tidligere, nok et gjennombrudd for GOT, og nok en bekreftelse på at konseptet vårt stemmer. Uten tvil. Maersk er en betydelig aktør i Nordsjøen på Jack-Uper, så vi er selvfølgelig veldig fornøyde.

Uklart omfang

– Dette er også en krevende aktør. De vet hvordan de vil ha det. Kravene til spesifikasjonene og fundamentene hos oss har vært voksne. Vi har gjort et skikkelig stykke arbeid rundt dokumentasjon av forholdene våre her, spesielt med tanke på grunnforhold. Det er ikke bare en steinrøys vi har smelt i sammen her, bemerker han.

Foreløpig er ikke omfanget av kontrakten på plass.

– Hva vi spesifikt skal gjøre har vi ikke helt oversikt over for øyeblikket. Disse forhandlingene blir neste skritt fremover.

Ramfjord trekker frem innsatsen som er blitt gjort av kolleger for å få avtalen i havn.

– Det er viktig å poengtere at Thomas Granfeldt, som er ansvarlig for business-relations, og Øyvind Hægeland, som er ansvarlig for rigg, har gjort en formidabel innsats. Vi er et godt team her i GOT, skryter han.

Et selskap i vekst

Riggoppdragets omfang skal primært håndteres av selskapets nåværende arbeidsstokk.

– Vi stoler på egne folk og egen kompetanse, og at vi har kapasiteten vi trenger. Likevel har vi lagt opp til en strategi og en modell der vi skal samarbeide med aktører i regionen vår. Vi kan få masse bra utstyr og ellers det som trengs fra lokale bedrifter rundt oss, som for eksempel Nymo i Arendal.

Tradisjonelt har Sørlandet gjerne vært anerkjent for boreutstyr. Dette kan det nå bli en endring på, mener Ramfjord.

– Det er litt gøy at vi nå har klart å etablere en rigg-business på sørlandet. Nå er vi blitt rigg-regionen i stedet, og det syns jeg er litt gøy, postulerer han lett humrende.

Selskapet han leder er i sterk fremgang. Fra ikke-eksistens til dagens situasjon med seneste rigg-kontrakt som voksent og modent selskap har det gått i underkant av to år. GOT har med andre ord vært gjennom svært mye på kort tid.

– Alle forretningsområdene våre er i godt driv. Fiskefartøy leverer vi og sjøsetter som bare det. Nå skal vi for eksempel sjøsette en ny fiskebåt på 21 meter, som ligger under forretningsområdet GOT Marine. Vi har også 8 nye fartøy i ordreboka.

–  Hva ligger bak denne solide og svært raske utviklingen?

– Industrikonseptet vårt er spennende, det er robust, det er variert, og det skal tåle svingninger i markedet, kommer det klart og tydelig.

Han utdyper:

– Vi har selvfølgelig ikke innside-info om hvorfor for eksempel Maersk nå velger oss. Men det vi vet er at beliggenheten vår, havnen som helhet, arbeidet vi har gjort her, vår nære plassering til utstyrsleverandørene, et variert og dekkende tjenestetilbud, spesielt innen sertifisering og boreutstyr – til sammen kan vi tilby en komplett pakke. Beliggenheten nær Kristiansand har igjen har sine tilbud og sin velutbygde infrastruktur.

– Denne totalpakken tror jeg bidrar sterkt til at rigg-eierne tenner på oss og plasseringen vår. Alt dette spiller også inn på hvordan og hvorfor vi lander kontraktene våre, forklarer han.

Selskapets ansatte har også vært ute i den berømte vinternatten tidligere.

– Vi en gjeng med gamle kanoner fra bransjen. Vi har holdt på med dette i mange år. Noen av selskapene vi har kjøpt opp ble for eksempel etablert tilbake på 80-tallet. Til sammen har vi en tung kompetanse, både maritimt og innen offshore olje og gass.

Skal videreutvikle dypvannskai

Ramfjord bemerker gjentatte ganger at selskapets utvikling til nå bare er begynnelsen på hva han kaller for «reisen». Neste prosjekt blir videreutvikling av en ny dypvannskai i nærheten av Gismerøya.

– Her har vi har blant annet fått bevilgninger gjennom Mandal kommune. Snart kan vi starte arbeidet med å få i gang det neste store rigg-prosjektet som vi kan plassere der.

Det skal heller ikke kun gjøres riggarbeid på hjemmebane fremover.

– Avtalen vi tidligere har signert med Valaris er en global vedlikeholdsavtale. Dette gjør at vi ikke bare skal jobbe i Mandal, men vi skal sette sammen team som skal reise ut på riggene rundt om i verden. Dette globale ligger jo i navnet vårt, og vi ønsker å være et globalt selskap. Vi har bare sett starten her.

En offensiv Ramfjord kontekstualiserer også GOTs raske fremgang med den tøffe nedbemanningsrunden han tidligere opplevde som leder i NOV.

– Jeg tror hele regionen vår og Mandal nå trengte en nysatsing og en suksess etter den vanvittige bølgedalen. Vi trengte noe nytt å tro på. Og det ser vi nå konturene av. Det tror jeg også andre gjør, mener han.

Avslutter med Aker BP

Maersk Interceptor legger forøvrig til kai i Mandal etter å ha avsluttet et fem år langt samarbeid med Aker BP.

– Dette er et såkalt «end of contract-scope». Dens siste bore-oppdrag for Aker BP var Kark, sier Ole-Johan Faret, pressetalsmann i Aker BP.