Sikrer avtale med Yamaha – dronehelikoptre skal fly varer ut på sokkelen
Thomas Bergstøl
10. desember 2019
Foto: Aersea
Sikrer avtale med Yamaha – dronehelikoptre skal fly varer ut på sokkelen
Thomas Bergstøl
10. desember 2019

Kan frakte opptil 35 kilo og har en rekkevidde på 500 kilometer.

Med ønske om å tilby offshore- og landbaserte virksomheter enkle og effektive inspeksjonstjenester etablerte Jan Robert Fiksdal og syv andre kolleger droneselskapet Aersea i 2017.

– På mange måter bestemte jeg meg for å la fritidsinteressene mine bli styrende for hva jeg ville gjøre etter mange år i Cameron og NOV. Jeg har i mange år hatt interesse for droner og tekniske duppeditter. Dermed etablerte jeg Aersea sammen med flere av mine tidligere kolleger, sier Fiksdal, med tittel COO.

Aersea består dermed av åtte ingeniører,med lang fartstid fra leverandørindustrien. Etter oppstarten fikk det lille teknologiselskapet raskt fotfeste. I 2018 ble det inngått en avtale med Equinor om luftbaserte droneinspeksjoner på sol-satsingen deres, deriblant i Brasil. På hjemmebane ble det utført jevnlige undervannsinpeksjoner for OneCo.

– Dronene våre kan lese av masse data om objektene de observerer, enten de er i luften eller under vann. Det vi gjør er å bearbeide disse dataene til verdifull informasjon for kundene våre, forklarer Fiksdal.

Foto: Thomas Bergstøl

Ubemannede helikoptre fra Gullknapp

To år etter oppstart inngår Aersea nå en bred samarbeidsavtale med japanske Yamaha Motor Aviation Group. Målet er å skape sikrere og mer effektiv inspeksjon og frakt av utstyr til norsk sokkel.

– Denne avtalen vår med Yamaha Motor Aviation Group er virkelig spennende. Vi arbeider med å etablere en fast base på Gullknapp Aerial Center i Froland. Derfra skal vi være i stand til å serve store deler av norsk sokkel via mellomlanding i Stavanger, Bergen og Florø, utbroderer han.

Forsyningsarbeidet skal ikke utføres med tradisjonelle droner. Gjennom Yamaha får Aersea tilgang på selskapets ubemannede helikoptre.

– Yamaha har drevet på med dette i 35 år, og har mer enn to millioner flytimer med slike farkoster bak seg. Selv har vi i Aersea bra kompetanse på helikoptere gjennom egne helikopter-mekanikere. Dermed er vi en god match, mener Fiksdal.

– Hva med helikoptrenes rekkevidde?

– De kan potensielt fly inntil 500 kilometer, med maksimal løftekapasitet på inntil 35 kilo.

Med mellomstasjonene langs kysten vil vi være istand til å dekke omtrent hele norsk sokkel i Sør-Norge.

Økt sikkerhet, mindre utgifter

Fiksdal fremhever sikkerhet og mindre utslipp som deres største konkurransefortrinn.

– I forhold til et bemannet helikopter, som vi ønsker å konkurrere med, så fører vår aktivitet til betydelig mindre utslipp, og siden vi ikke har piloter ombord så er det også mye tryggere. Vi skal levere tjenester som er besparende sammenlignet med dagens alternativer.

Han takker Arendals Fossekompani for støtten selskapet har fått i arbeidet.

– Det skal rettes en stor takk til Torkil Mogstad her, som sammen med resten av AFK har hjulpet oss med å legge til rette for at vi sammen med Yamaha kan få denne aktiviteten fra Gullknapp.

Snuser på sykehusfrakt

Ambisjonene til Aersea er det lite å utsette på. Fremover ser Fiksdal også for seg at selskapet kan bistå som befrakter for blant annet sykehus.

– Dette kan bli et interessant marked for oss på sikt. Frakt av medisiner, utstyr eller vevsprøver mellom sykehus og lab må foregå raskt, sikkert og effektivt. Her kan vi tilby noe annet enn dagens løsninger.

– Vi vet også at Posten Norge er interessert i å se på denne typen teknologi vi besitter for frakt av hastepost eller til for eksempel levering i trange fjordarmer.