Ti år siden de gikk utenlands – nå er Axess på alle kontinenter
Frode Rabbevåg
12. mars 2019
Foto: Frode Rabbevåg
Ti år siden de gikk utenlands – nå er Axess på alle kontinenter
Frode Rabbevåg
12. mars 2019

Etter ti år med en offensiv utenlandssatsing, har nå Molde-selskapet Axess fått et internasjonalt fotavtrykk med egne kontorer i 13 land og på alle kontinenter. Tre nye utenlandskontorer ble åpnet i fjor i det som ble selskapets beste år når det gjelder omsetning og resultat.

– Oljebransjen er internasjonal og det er viktig å følge etter kundene og få globale kontrakter. Vi har blant annet et par slike internasjonale storavtaler med ledende boreoperatører. Det hadde vi ikke fått om vi ikke hadde en tilstedeværelse i viktige områder for disse selskapene, sier Knut Stefanussen, som er chief marketing officer i Axess.

Krevende i Brasil

Den første utenlandsetableringen til selskapet kom i 2009 i Rio i Brasil da de fulgte viktige kunder som Equinor, Seadrill og Ocean Rig til det sør-amerikanske oljelandet.

– Brasil er et krevende land å etablere seg i, og det tok noen år før vi begynte å tjene penger på dette kontoret vårt og var vel etablert. Men siden 2015 har Brasil-kontoret gitt overskudd, legger Stefanussen til.

Etter Brasil kom utenlandsetableringene på løpende bånd. Houston i USA i 2011, Singapore i 2012, Korea i 2013, St.Johns i Canada i 2014, Cape Town i Sør-Afrika i 2016, Ghana og Aberdeen i 2016, Luanda i Angola i 2017 og i fjor ble det hele tre nyåpninger av kontorer med Dubai, Mumbai i India og Perth i Australia. I tillegg til kontorene ute har Axess hovedkontor i Molde og avdelinger i Bergen, Stavanger, Oslo, Orkanger og Trondheim i Norge.

Planlegger godt

– Hvordan tenker dere rundt en utenlandsetablering. Sender dere en person fra Norge av gårde for å bygge opp et nytt kontor?

– Vi har etablert en god prosess rundt slike etableringer. Vi følger med på hva som skjer i industrien, hvor det er aktivitet og hvor kundene våre er og ønsker at vi også er til stede. I tillegg bruker vi markedsprognoser for å velge de riktige lokasjonene å satse på og lager en forretningsplan med budsjett for hver ny etablering. I starten sendte vi mange nordmenn ut, men nå benytter vi mer og mer lokale medarbeidere og har lokale ledere ved alle utenlandskontor bortsett fra i Houston, forteller Knut Stefanussen.

– Vi har funnet ut at det er lettere for en lokal å lære Axess-kultur enn for en Axess-ansatt å lære lokalt språk og kultur, legger han til.

Nå tjener Axess godt på utenlandssatsingen sin, og noe av nøkkelen har vært å ha kontrakter i bunn når et kontor starter opp slik at inntektene kommer fra første dag.

– Vi har fulgt faste kunder ut i verden gjennom disse etableringene, men også fått mange nye kunder på veien som har vært viktige for oss, påpeker Stefanussen.

Satser på innovasjon

Axess har nå tre hovedbein å stå på, inspeksjon og integritetsstyring som har vært kjernevirksomheten fra starten av, engineeringstjenester der de spesialiserer seg på løfterelatert engineering, i tillegg til produkter og materialhåndteringsløsninger gjennom datterselskapet ALPA.

– Vi har satset mye på innovasjon og utvikling også i de tunge årene, noe som betaler seg nå gjennom sterk vekst og gode resultater, sier Stefanussen.

I fjor fikk selskapet sitt beste år noen sinne med en omsetning på 532 millioner kroner og et resultat før skatt på 72 millioner kroner. 270 personer er fast ansatt i Axess, av disse rundt halvparten ved utenlandskontorene.

Annonse
230 påmeldte til Modifikasjonskonferansen. 
Sjekk program og deltakerliste og meld deg på her!