Tjener store penger på å skifte fakkelbrennere med helikopter
Thomas Bergstøl
17. september 2019
Tjener store penger på å skifte fakkelbrennere med helikopter
Thomas Bergstøl
17. september 2019

Basert på kompetanse fra Statnetts tidligere avdeling for vedlikehold av strømnettet, er Lillesand-baserte Vertech Offshore i dag blitt verdensledende på sikre og effektive bytter av fakkelbrennere på plattformer via helikopter.

De tre siste årene har selskapet levert imponerende resultater, og kan vise til en snittomsetning på omtrent 72 millioner per år – hvorav 26 millioner har vært rent overskudd før skatt.

– Inge Vaksvik, Managing Director, hva er hemmeligheten deres?

– Vel, vi lever godt på en svært spesialisert og nisjepreget tjeneste. Fakkelbrennere har begrenset levetid, og må byttes ut relativt ofte, nærmest uavhengig av markedssituasjon.

– Der konkurrenter av oss må montere kraninstallasjoner på plattformdekket kan vi dra på årelang helikopter-basert vedlikeholds-kompetanse. Dermed gjør vi jobben raskere, noe som er helt vesentlig siden jobben krever stans i produksjonen.

Siden oppstarten i 2004 har selskapet vært relativt anonymt. Med overlegg, ifølge Vaksvik.

– Vi baserer oss på et godt rykte og fornøyde kunder. Du finner oss sjelden på offshore-messer eller andre typiske møtearenaer. Vi tjener på at det snakkes godt om oss. Dessuten teller det vel at de harde fakta tilsier at tjenesten vår sparer operatørene for penger.

Foto: Thomas Bergstøl

28 år uten uhell eller personskade

Bruken av helikopter har blitt satt under lupen av konkurrentene, som hevder selskapet driver med «risikosport».

– Kompetansen vår stammer fra arbeid med høyspentledninger i skogen, hvor helikopter-piloten er svært dreven på manøvrering i uvanlige posisjoner. Vi drar på denne kompetansen når vi er ute på havet, og vi setter alltid sikkerhetsfokus på toppen av prioriteringslista.

– Sannheten er den at vi nå har gjort dette i 28 år, og vi har utført 321 slike helikopteroppdrag og tilsammen byttet nærmere 450 av disse brennerne, og vi har aldri hatt noen uhell og aldri en eneste personskade. Slik statistikk finner man få andre steder. Folkene våre vet hva de holder på med.

Sikkerhetsfokuset innebærer blant annet hånd-plukking og spesialtilpasning av utstyr og verktøy fra eget verksted i Lillesand før hvert enkelt oppdrag.

– Når vi inngår en kontrakt har vi ofte 3-6 måneder til arbeid med forberedelser. Vi bruker tiden til planlegging godt, slik at vi er best mulig forberedt på ulike scenarioer når jobben skal utføres. Vi kan for eksempel ikke gjennomføre befaringer i forkant av oppdrag. Dermed må vi forberede oss ekstra.

Ettertraktet globalt

Selskapet har også jevnlige oppdrag over hele verden.

– For øyeblikket er det en gruppe på fem mann på vei til Australia. Når arbeidet der nede er utført går veien videre til Aserbajdsjan og Det kaspiske hav.

– Kompetansen vår er svært ettertraktet verden over, og det er svært få markeder vi ikke er inne i. Vi tar også alle forholdsregler internasjonalt, og vi frakter for eksempel gjerne helikopter fra Europa til Nigeria dersom vi ikke finner helikopter i nærområdet som tilfredsstiller våre krav. Vi har også en temmelig lukket pool av piloter vi bruker, hvor de fleste er fra hjemlige trakter. Kompetansen til helikopterpilotene er svært viktig for oss.

Vaksvik anslår at Vertech har store deler av markedet i Nordsjøen.

– Referanselisten vår viser at vi har utført en stor del av fakkelskiftene i Nordsjøen de siste årene. I Danmark, der Mærsk har vært den største operatøren, har det for eksempel nesten ikke skjedd et fakkelbytte uten at det er vi som har gjort jobben.