BAKGRUNNSARTIKKEL AV JOHN ØKLAND, Petro.no

Etterspørselen har nå tatt seg såpass opp at det er utsolgt for varme rigger i Nordsjøen.

Da er det vel bare å re-aktivere noen gamle rigger fra opplag? Eller er det så enkelt?

Det har skjedd mye positivt i riggmarkedet de siste månedene. Bare den siste uken er det meldt om tre viktige hendelser.

  • Faroe gir kontrakt til Transocean Arctic for én brønn pluss opsjon.
  • Awilco Drilling vil bygge minst en rigg for norsk sokkel.
  • Statoil gir West Phoenix kontrakt for fire brønner i Norge og UK.

Dette kommer på toppen av at det er delt ut syv riggkontrakter for arbeid på norsk sokkel siden nyttår.

De varme riggene er med andre ord fullbooket.

Da skulle jo duk og dekket bord være klart for noen av de gamle traverne.

Eller vent nå litt.

Riggene vi snakker om er:

  • Bideford Dolphin  – smart stacked SPS 2019
  • Borgland Dolphin  – smart stacked SPS 2021
  • Maersk Reacher – varm (opplag siden juli 2016) SPS 2019
  • Rowan Norway – varm (opplag siden oktober 2017) SPS 2021
  • Stena Don – varm (opplag siden november 2016)  SPS 2020
  • Scarabeo 5 – kald (opplag siden juli 2017) SPS 2018
  • Songa Dee – kald (opplag siden september 2016) SPS 2019-2022
  • West Alpha – kald (opplag siden juli 2017) SPS 2019
  • West Epsilon – kald (opplag siden oktober 2016) SPS 2020
  • Polar Pioneer – kald (opplag siden desember 2015) SPS 2019
  • Bredford Dolphin – kald (opplag siden desember 2015) SPS 2017
  • West Venture – kald (opplag siden august 2015) SPS 2020
  • Songa Delta – kald (opplag siden november 2016) SPS 2017
  • Songa Trym – kald (opplag siden november 2015) SPS 2018
  • West Navigator – kald (opplag siden desember 2014) SPS 2015

For de fleste av disse virker veien tilbake på sjøen fortsatt lang. Det er flere forklaringer på det.

Mange av disse riggene vil det koste en god del penger å re-aktivere og klasse. Denne kostnaden må de tjene inn i nye avtaler. Her viser fort kalkulatoren røde tall.

Se for deg følgende regnestykke, med Songa Dee som eksempel:

Riggen hadde, like før den gikk i opplag en operasjonskost på 111.000 dollar dagen. Riggen må gjennom klassing neste år og i tillegg kommer andre reaktiveringskostnader. Gitt at det vil koste 100 millioner dollar å gjøre riggen klar for boring igjen, skal dette fordeles ut over kontraktstiden i en ny avtale.

 

Kostnad Break even rate
Dager $100 000 000
365 $273 973 $383 973
730 $136 986 $246 986
1 095 $91 324 $201 324
1 460 $68 493 $178 493
1 825 $54 795 $164 795

Og her oppstår problemene: I dagens marked er kontraktene korte og har lave rater.

Avtalene som er inngått på norsk sokkel i år er i snitt på 100 dager.

Dagratene snitter på 200.000 dollar.

Selv den nylig inngåtte avtalen med West Phoenix, som er på opp mot 150 dager og har rate på 250.000 eller litt mer, blir for liten. 

Gitt at riggen man har ikke trenger klassing, men er noenlunde varm og klar for oppdrag, vil det likevel være kostnader med å få den klar. Selv om disse blir under halvparten av vårt regnestykke, vil veien tilbake på jobb være lang.

En ting er nemlig å finne «break even»-raten. En annen ting er å tjene penger, så du kan vedlikeholde riggen og betjene lån. For det er fortsatt poenget.

Men selv om riggen kan gjøres klar for en rimelig reaktiveringskost og være konkurransedyktig på pris, kommer enda et problem for de eldre riggene. De moderne riggene borer langt mer effektivt. Så hvis Statoil og de andre operatørene kan velge mellom en moderne rigg til 250.000 eller en gammel rigg til 230.000 dollar dagen, faller nok valget på den som borer opp til 30 prosent mer effektivt.

Men hvor går skjæringspunktet. Hvor langt opp må dagratene på nyere rigger før de gamle enhetene igjen vil være et realitisk alternativ. I sin investorpresentasjon rundt bestilling av nye rigger for NCS, skriver Awilco Drilling noe om dette. Selskapet ivrer selvsagt for å satse på nye rigger, men likevel.

Awilco mener at 350.000-400.000 dollar må til før reaktivering vil skje.

Det vil med andre ord ta tid.

Og tiden jobber som kjent aldri for rigger som ligger i opplag, uansett hvor mye du pusser på dem.

Forrige artikkelWest Phoenix får Statoil-kontrakt – én brønn i Norge, tre i UK
Neste artikkelSandnes ny DEA Norge-sjef

Warning: A non-numeric value encountered in /kunder/trfn_2131/petro_3570/public/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 352

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR