Slik har 2018 vært for Petro.no
John Økland/Glenn Stangeland
29. desember 2018
Slik har 2018 vært for Petro.no
John Økland/Glenn Stangeland
29. desember 2018

2018, vårt første hele år i petro.no, er i innspurten, og tradisjonen tro byr vi da på litt ekstra innsikt i driften av selskapet. 

Journalistisk har det vært et bra år. Vår systematiske nyhetsjakt blant industrikilder og i offentlige postlister er fundamentet for den uavhengige journalistikken og trolig vårt aller største konkurransefortrinn.

Å gjengi pressemeldinger, er også en del av hverdagen, men egenproduserte og eksklusive artikler er kjernen i det vi driver med. Journalistikk er ikke et verktøy for å «please» annonsørene. Her må vi ikke gå oss vill, ellers går det på troverdigheten løs. 

Programerklæringen vår står fortsatt ved lag:

Vi skal oppdatere deg og gi deg de eksklusive nyhetene. Vi skal være best på våre journalistiske kjerneområder – leting, feltutbygging, rigg, subsea og vedlikehold og modifikasjon. Vi skal kommentere, analysere og gi deg relevant bakgrunnsinformasjon. Vi vil være kritiske, men skal også evne å la oss begeistre.

Tre dyktige journalister

Noe av vår journalistiske kapasitet spises selvsagt opp av daglig drift, nødvendige rutineoppgaver og frustrasjon over ting som ikke funker. Slik vil det alltid være. Og nettopp derfor er vi glade for å ha knyttet til oss tre dyktige journalister, som er blitt våre øyne og ører og vår penn i sine respektive nærområder.

Presentasjoner av Thomas Førde, Frode Rabbevåg og Thomas Bergstøl kan du lese her!

Årets høydepunkt var sommerens Tour de Petro, der vi kom tett på leverandørindustrien langs sørlandskysten. Og vi kan allerede nå varsle at bobilen skal på veien igjen sommeren 2019. 

26 minutter og 48 sekunder

Antall lesere ligger stabilt på rundt 10.000 daglig og 30.000 ukentlig, men vi ser at leserne bruker stadig mer tid på siden, noe vi tar som et tegn på at vi leverer relevant og nyttig journalistikk. Antall totale sidevisninger i løpet av året har vært 11.391.288, en økning på rundt ti prosent fra året før. I 2017 varte en gjennomsnittlig leserøkt på petro.no rundt 22 minutter. I 2018 er dette steget til 26 minutter og 48 sekunder. Dersom noen norske nettsider matcher sistnevnte tall, vil vi gjerne vite om det.

Vi har også investert i redesign av siden for å gjøre den raskere og mer stabil. Og forhåpentligvis også litt flottere å se på. 

15 prosent driftsmargin

Økonomien er også solid. Gratis journalistikk finansiert av annonser er foreløpig en forretningsmodell som ser ut til å passe Petro. Rundt oss ser vi at stadig flere medier vender seg mot brukerbetaling, men per i dag er ikke det et alternativ for oss. 

Både bannerannonser og ledig stilling er populære produkter. Content marketing henger fortsatt etter, men det kommer. Og våre to konferanser, Petrolive Exploration og Petrolive Riggvedlikehold, booster både topp- og bunnlinje.

Samlet sett leverer vi i 2018 en omsetning tett oppunder 5 millioner kroner og en driftsmargin på rundt 15 prosent. Målet er å vokse videre i 2019 og samtidig beholde marginen på samme nivå. 

Å levere et bra økonomisk resultat, er viktig for både langsiktigheten i prosjektet og for evnen til å investere i stadig mer journalistikk. 

Til slutt vil vi få takke lesere, tipsere og annonsører. Uten dere er vi ingenting.

Godt nytt Petro-år.

Hilsen
John Økland, Glenn Stangeland og Henrik Svanæs