West Bollsta til Semco Maritime på Hanøytangen

Publisert 24. januar 2020

Semco Maritime er blitt tildelt en kontrakt av Seadrill Limited for forberedelse og modifisering av West Bollsta før hun starter sin kontrakt på 10 brønner med Lundin Norge på norsk sokkel i Q2 2020.

Det melder verftet fredag morgen.

Prosjektet vil bli utført ved Semco Maritimes verft på Hanøytangen utenfor Bergen fra midten av februar 2020.

-Vi er glade for å ha sikret en så viktig kontrakt og kunde. Denne kontraktstildelingen, på en topp moderne borerigg som West Bollsta, forankrer ytterligere vår posisjon i den øverste kvartilen i vår bransje. Vi ser frem til et trygt,
profesjonelt og forutsigbart prosjekt med Seadrill, West Bollsta-teamet og våre nøkkelleverandører på
Hanøytangen, sier administrerende direktør i Semco Maritime Norge, Lars Jønholt Halvorsen.

West Bollsta er basert på Moss Maritime CS60-design, eies av Northern Ocean Ltd. og drives av Seadrill.

Hun ble ferdig ved Hyundai Heavy Industries i 2019.

Prosjektet forventes å sysselsette rundt 100 personer ved Semco Maritimes verftsanlegg på Hanøytangen,
som har Nord-Europas største tørrdokk i drift, på 125x125x17 meter, boliganlegg til 365 arbeidere og flere
dypvannskaier med dybder på 17–90 meter.

Få oversikt over riggmarkedet i Norge – prøv Petro Database!

Siste fra forsiden

+

Har overtatt eierandeler i Valhall, Hod, Mistral og Slagugle

+

Equinor omorganiserer – fjerner FLX og samler subsea

+

Planlegger rask utbygging av Talisker – sikter mot produksjon i 2027

+

Sikrer fire nye år med inspeksjon for Equinor

+

Equinor forlenger kontrakten til Deepsea Bollsta 

+

Offshoreverft på høgoktan, men kva skjer etterpå?

Database

Petro Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Petro Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger